Hva er en katamaran?
Har du lurt på hva en katamaran er, eller vil lære litt mer om katamaraner, har du kommet til riktig sted. En katamaran er enkelt forklart et vannfartøy med to parallelle skrog forbundet med plattform eller bjelker. En katamaran har ofte mindre hydrodynamisk motstand, det vil at den dermed krever mindre kraft fra seil eller motor. Størrelsen på en katamaran varierer svært mye, helt fra små fartøyer til roing eller seiling, til store skip som for eksempel bilferjer. Strukturen som forbinder de to skrogene varierer fra de helt enkle som kun kan bære mannskapet til skipet, opp til eksklusive konstruksjoner som inneholder lager og/eller kabinplass.
Historisk utvikling
Denne typen båter har en lang og stolt historie. Katamaraner stammer opprinnelig fra Polynesia og Sør-Asia. De første utgavene ble bygget av folk fra Polynesia, en øygruppe i Stillehavet. Disse tidlige katamaranene var nok forgjengeren til så kalte utriggerkanoer, og besto av to kanoer bundet sammen med en trestamme som fungerte som forbindelse. Noen ganger ble det også benytte seil. Selv om disse båtene var enkle sett med et moderne perspektiv, var de effektive og tillot reiser mellom de ulike øyene i Stillehavet. I vesten ble katamaraner sjelden konstruert før på 1800-tallet, men den ble tatt i bruk tidligere i India. Her ble den benyttet av tamiler i Sør-India. Ordet katamaran har faktisk tamilsk opprinnelse og betyr noe slik som “stokker bundet sammen”. Den engelske eventyreren William Dampier var den første fra vesten som omtalte katamaranen, som han beskrev som så lett at en mann alene kunne bære den.
Utviklingen av moderne katamaraner
Den første i vesten som konstruerte en katamaran var William Petty i 1662, men den uvanlige båten ble møtt med skepsis og den ble ikke en suksess. I 1876 benyttet amerikaneren Nathanael Greene Herreshoff en katamaran i en regatta og beviste katamaranens mange fordeler. På bakgrunn av denne suksessen ble det forbudt å benytte katamaraner i vanlige klasser for regattaseiling av The New York Yacht Club. I 1936 bygde Éric de Bisschop en polynesisk dobbeltkano som han med stor suksess seilte fra Hawaii til Frankrike. Brødrene Prout eksperimenterte med katamaraner i 1949 og la om båtproduksjonen til produksjon av katamaraner i 1954. I tiden etter dette spredte katamaranen seg verden rundt. I Australia ble det startet opp produksjon av svært store transportkatamaraner. Det er også bygget en rekke katamaraner i Norge, disse blir brukt til passasjertransport.
Ulike typer katamaraner
Som nevnt blir det bygget katamaraner i mange ulike størrelser, og denne båttypen blir også benyttet til mange ulike formål. Katamaraner med seil eller katamaran seilbåter benyttes hovedsakelig til rekreasjon og/eller sport. Blant annet brukes katamaraner i America’s Cup. De fleste av disse er designet for et mannskap på to personer. Maskindrevne katamaraner fyller kanskje mest et nisjebehov i markedet. Store katamaraner blir altså som nevnt brukt til passasjertransport, og her var faktisk Norge banebrytende med Westamaran-designet som ble bygget av skipsverftet Westermoen Hydrofoil i Mandal i 1973. Den amerikanske marinen benytter også flere katamaraner for transport av militært utstyr.