Båtbygging er et gammelt og edelt håndverk. Båter har tradisjonelt blitt bygget i tre, og båtbygging er en kunst som har vært utbredt på alle verdens kontinenter i svært lang tid. Den eldste båten av planker man har funnet var nesten 5000 år gammel, og var fra Egypt. Tidligere var det standard at seilbåter ble bygget i trevirke. Dette var et tilgjengelig materiale som egnet seg for båtbygging. Det er selvsagt tidskrevende å bygge seilbåter i tre, og treverk har kortere levetid enn dagens plastmaterialer. Treverk råtner jo, og selv med bruk av tjære for å stanse denne prosessen, vil dette ikke la seg stanse helt. Trebåter krever også mye vedlikehold, noe trebåtentusiaster vet godt, man må stadig pusse på treverket, eventuelt tjære det på nytt eller sette det inn med andre beskyttende stoffer. En båt bygget i plast, eller egentlig i glassfiberarmert polyester, er oftest industrielt produsert. Dette gjør selvsagt også byggeprosessen mye mindre tidskrevende, og av alle disse grunnene lages det få seilbåter i tre nå for tiden. Men, har noe gått tapt på denne måten? Er det noe med tre som gjør seilbåtene vakrere, mer naturlig? Noen trebåtentusiaster beskriver dette på en nærmest poetisk måte, hvordan sjøen skvulper mot siden av en trebåt og lager en skjønn musikk.
Europas vakre seilbåter i tre
European Classic Yacht Union er en organisasjon som har et stor hjerte for de gamle tradisjonsrike seilbåtene laget i tre. De arrangerer blant annet regattaer for å holde interessen for disse vakre, gamle båtene i live. Det koster jo svært mye å vedlikeholde denne typen seilbåter, så organisasjonen trenger å overbevise folk om at disse båtene er vel verdt å ta vare på. Noen av båtene man kan se på deres regattaer er kjente og stolte seilbåter som Furuholmen, Knarr og Colin Archer.
Norske flotte treskuter
Vi har mange gamle vakre seilskuter i Norge. Det overrasker vel ikke så mange, de fleste vet at Norge er en stolt sjøfartsnasjon med lange tradisjoner. En av de flotteste er kanskje hundre år gamle Pandora. Denne seilskuta ble bygget i Asker i 1907, og ble tegnet av Johan Anker. Denne seilskuta ble opprinnelig laget for grosserer Morten Bommen, og eies i dag av Odd Syse. Pandora har en vakker salong, og det var ikke for noen og enhver å eie en båt som henne. Men, en båt i tre som Pandora krever stadig restaurering og reparasjoner. Men, det er kanskje verdt når havet synger mot treverket?